O Faitrade

FAIRTRADE je strategie pro snížení chudoby a pro udržitelný rozvoj. Jejím smyslem je vytvořit důstojné podmínky pro výrobce, kteří jsou v konvenčním systému obchodu ekonomicky znevýhodněni a opomíjeni. Fairtrade je nástroj rozvojové spolupráce, který znevýhodněným farmářům a jejich zaměstnancům z rozvojových zemí umožňuje lepší obchodní partnerství prostřednictvím mezinárodní značky Fairtrade.


Principy Fairtrade
• vzájemně výhodná dlouhodobá obchodní spolupráce na partnerské bázi
• garance minimální výkupní ceny i při dramatickém poklesu cen
• fairtrade prémie na podporu ekonomického, environmentálního a sociálního rozvoje komunity (zejména školství a zdravotnictví)
• podpora demokratických sociálních struktur umožňujících rozvoj komunity
• možnost předfinancování produktů
• odbourání nucené dětské práce i práce těhotných žen a důstojné pracovní podmínky obecně
• řízení výrobních a zpracovatelských procesů s ohledem na životní prostředí
• transparentní minimální a progresivní kritéria pro posouzení dodržování sociálních, ekonomických a ekologických pravidel

 

Pěstováním kávy se živí 25 milionů zemědělců převážně z chudých zemí. Další desítky milionů malých rolníků kávu pěstují jako doplněk k plodinám sloužícím pro vlastní spotřebu. Fairtrade káva je pro malé pěstitele jednou z nejdůležitějších alternativ na nestabilním světovém trhu s kávou.
Fairtrade zaručuje pěstitelům férovou výkupní cenu, která je doplněna tzv. prémiovým příplatkem a dalšími příplatky, pokud jde o organickou kávu. Výkupní cena Fairtrade kávy je vždy vyšší než aktuální cena na světové komoditní burze. Prémiový příplatek putuje do společného fondu na rozvoj komunit, zlepšení výrobního zázemí, stavbu škol, zdrojů pitné vody apod.